ILSWID

Har ni hört den om stylisten som ville hyra ett par skosnören?

torsdag, april 05, 2007

Drömde om New York igår

Jag går ut från en PATH-station. Jag och Peter åkte den dagligen när vi bodde i Jersey en vecka för ett och ett halvt år sen (Nu JÖI-sey!). Vi gick av på Christopher eller 9:th St. då men nu är jag öster om femte avenyn av nån anledning. Kollar åt femte och ser massa gula taxis åka uptown och ser liksom disiga kullar med små hus längre bort. På gathörnet står Hipshots-Martin (som för övrigt var inne i butiken för nån dag sen) och några till och spelar gaturock. Tänker att jag ska gå till Lower East, pallar inte femte så jag går typ tredje söderut.

Efter ett tag blir Manhattan ett stort fält och stora jävla Italien-style palats breder ut sig (tänk Slottet fast utan paviljongerna och med fler våningar och starka färger, röda). Turist-bussar står överallt och skolklasser vallas runt. Whatever tänker jag, jag svänger in sen så slipper jag gå igenom Alphabet City (very strange eftersom jag aldrig skulle banga East Village egentligen). Jag går över ett högersvängande krön och plötsligt blir omgivningen väldigt svensk. Väldigt Stockholmsk förort närmare bestämt; gångvägar inbäddade av tjock grönska på båda sidor. Till slut går den ihop med en motorväg och en röst (från nånstans) säger "Du lämnar nu Manhattan, vill du till Schiller's ska du vända nu". Eh, okej tänker jag och vänder för att gå tillbaka samma gångväg. Efter ett tag ser jag att det sitter apor, typ meterhöga, på båda sidor av vägen. De ser inte helt friendly ut och det är ingen annan människa i sikte. Min plan är att inte få ögonkontakt och bara gå rakt förbi. Men precis när jag ska gå förbi swishar apjävlarna framför mig på nåt sätt. De kan ha haft lianer men jag har verkligen inget minne av det, de bara flyger förbi. Jag klarar några stycken men sen börjar de swisha förbi och slå mig med deras apknytnävar i förbifarten. Då vaknar jag, av klockan tror jag.