ILSWID

Har ni hört den om stylisten som ville hyra ett par skosnören?

onsdag, juni 04, 2008

Lika som bär

Hur många olika t-shirt-tryck finns det i världen? Ganska många va.

Stüssy:





Morning Breath för Upper Playground:




Båda t-shirtarna är nyss utkomna med max några veckors mellanrum. Färgerna är ju samma (svart tryck på vit t-shirt med nån accentfärg), stora svarta pilen finns på båda liksom en ritad karaktär (skelett/valross), Stüssy kör på "that New Look" och UP "that Always Fresh look". En snodd idé eller en delad idé?

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tror inte det är medvetet snottat, det känns ju lite som nya paisley/alloverprint det där med typsnittsblandningarna i lite retrostil, tror influenserna kommer från Parra & SoMe och de andra fransmännen. Det här och det här är ju också lite likt.

Har du nånsin presenterat dig i nåt inlägg, vem du är och vad du gör? Kan du länka till det i så fall, eller kanske skriva ett nytt inlägg om det?

1:11 em  
Anonymous Anonym said...

Influensen är nog helt amerikansk (som Grotesk för övrigt); handritade utanför-slaktarn-skyltar från 50-talet typ. Och nog är de mycket mer lika varann än bara samma typ av tryck (som paisley). Men jag tror väl kanske inte att nån snott utan snarare att det bara liksom blev så (de flesta t-shirt-tryck som påminner om varandra kommer ju faktiskt inte samtidigt som dom här). Jag hade tänkt skriva nåt om hur fantastisk slumpen kan vara men jag pallade inte.

Jag har aldrig presenterat mig. Du kan väl presentera dig för mig din ruggiga hund?

5:54 em  
Blogger Peter Jansson said...

Grotesk är väl inte amerikanare? Han är väl born and raised i Schweiz? Fast jag håller med, det påminner lite om varann, inte så konstigt kanske, nuförtiden så köper väl dom flesta "streetwear"-företagen graphics av struggling artists som får komma och visa upp sin bok?

Tänker i alla fall alltid på Martin Kellerman och Rocky Skateboards varje gång jag ser den där Stüssy-döskallen.

11:21 fm  
Anonymous Anonym said...

Kul att du först säger till mig att han inte är amerikanare, varpå jag svarar 'nej just det', och sen skriver du det här också. Två tuffa internetpoäng till dig. Är det andra eller tredje gången du rättar mig här (av totalt två eller tre kommentarer)?

1:52 em  
Anonymous Anonym said...

Oj, där kändes det som att jag blev tillrättavisad som den lille pojkspoling jag är men det kanske var på sin plats...

Jag är en ruggig hund på 26 år som jobbar med grafisk formgivning på en strörre reklambyrå i Göteborg. Det enda jag ville veta var egentligen vad du jobbar med, har hajat att det är nåt med kläder och skor men det är inte på SNS eller?

3:22 em  
Blogger Peter Jansson said...

@ scary: jag skrev det innan jag sa det till BK-hade inte aning om att scary och BK var samma person.

11:58 fm  
Anonymous Anonym said...

dsix: Ah, my bad, sorry.

ruggigahunden: Menade absolut inte att vara tillrättavisande, ville bara visa hur jag inte höll med om vad du skrev :-P Jag var 26 för några månader sen men nu är jag 27 och jobbar på sneakersnstuff.

4:06 em  

Skicka en kommentar

<< Home