ILSWID

Har ni hört den om stylisten som ville hyra ett par skosnören?

tisdag, oktober 09, 2007

'Bajare' är en känsla

Fotboll igår. Tänkte inte kolla först, säsongen känns körd, men gjorde det ändå. Blir glad över att Bajen har två 17-åringar i startelvan. 17 freaking bast, född 1990 liksom. Och vilken debut han gör Simon Helg (hörde jag smeknamnet 'Trevlig', Trevlig Helg?). Funderade på begrepp som 'klubbkänsla'. Jag är ingen Hammarbyfanatiker. Följer endast fotbollen och den ganska dåligt. Ändå är det så otänkbart för mig att inte hålla på Bajen. Ändå blir jag förvånad över att folk jag träffar som är sköna inte är Bajare. 'Va? Gårdare?! Men du har ju inte backslick/kommer inte från Örnsberg.'

Charlie Davies, heta anfallsvärvningen som ännu inte gjort mål i Allsvenskan, Chanko, Eguren var alla bleka igår. Men ändå fanns det hjärta. Petter trixade sig nästan igenom HeIF-muren, föll på siste man och bara la sig helt platt. Armar söderut, ben norrut som ett X. Han hördes inte men jag såg på munnen att han skrek 'HEL-VE-TE' utav bara... helvete. Eguren tog inte sin vanliga överlapp en gång i andra utan stack på insidan. Det märkte inte hans medspelare (tror det var Chanko) utan bollen kom längs sidlinjen, ingen Bajare där, bollen till hörna. Ingen stor grej kan tyckas men Eguren, vår enda Eguren, slängde sig i frustration platt framåt och begravde fejan i gräset. Känslorna sitter utanpå och jag föredrar det så jävla mycket mer än Henke Larssons stoneface. Ingen pass? Tummen upp. Kapad bakifrån? Tummen upp. Mål? Tummen upp. Jag vill tro att Hammarbys själ och känsla ger detta engagemang till spelarna och jag blir så glad av att se det. Det och vibbarna på Söderstadion är unikt i Sverige.

Tydligen är det många som hatar det. Tydligen kan drevet gå mot Hammarby än en gång. Inkastade grejer mot (observera mot, inte , det är skillnad) en jävla gris till linjeman som missar jordens mest uppenbara offside och återigen handlar det om 'kaos på Söderstadion'. 0-1, Bajen trycker på, matchen står och väger. Poängen kan ta vinnaren till Royal League, kan handla om miljoner. Why oh why debatteras inte hur felaktigta domslut genererar irritation på läktarplats? Hur dålig får en domare vara? Hur kan en domare, samma domare, (Peter Fröjdfeldt) godkänna inkastade föremål när det gäller AIK för att sedan bryta en match när det gäller Bajen? Vilket ansvar har domare? Dessa är frågor som ingen ställer och frågor som aldrig får svar. Att en domare skulle erkänna misstag är lika troligt som att en polis gör det (inte så troligt med andra ord), och det gör mig så jävla förbannad och frustrerad att det är Hammarby som får all jävla skit. Och att så är fallet går inte att förneka. Gällde det andra Allsvenska lag skulle de också göra sina röster hörde, kritiken skulle vara 13-faldig.

Ångest och patetik. Ser fram emot att SVFF bestämmer att säsongsavslutningen ska spelas inför tomma läktare.