ILSWID

Har ni hört den om stylisten som ville hyra ett par skosnören?

måndag, mars 03, 2008

AW

Till att börja med så tycker jag Modernas vurm för Andy Warhol är rätt jobbig. Okej att han hade sin jävla utställning där för 100 år sen då han var knappt känd utanför staterna (utanför Manhattan?) men hur länge kan man leva på det liksom, och Brillohistorien är ju fantastisk pinsam.

Med det sagt kan jag ändå inte tycka annat än att AW-retrospektivet de visar nu är enormt. Att ha näsan 2 dec ifrån en handscreenad Mick Jagger är nästan omtumlande. Och hur de använder hela takhöjden på ett sätt jag inte sett på Momu tidigare är otroligt. Från golv till taket tio meter upp finns såklart Marilyn, kor och Campbell's men också polaroider, tidskapslar och enkla bläckteckningar. Just de teckningarna, A4-sized, är verkligen en motpol till 5x5 meters färgorgier, och de visar på hans mångsidighet. Mitt i rummet finns ett tiotal skärmar som visar hans filmer, både Blow Job och grejer från Fabriken.

I ett mindre rum finns mer av hans filmade verk och där vill man sitta en hel dag. Alla avsnitt av Fashion finns där och massa grejer han gjorde för MTV och andra kabelkanaler. Det var mycket folk men jag såg ett härligt klipp där Henry Geldzahler pratar med Diane Vreeland, och ett där ett dopehead pratar hyfsat osammanhängande dels om sin dag och dels om trippen han är mitt inne i. Vad kan det ha varit, 40-45 skärmar att kolla på kanske, måste gå dit igen.





+ + +


Sen har jag ju kollat riktig konst i helgen också.





Bajen mot Gröndal på Stadshagen. Sjukt kallt, blött och och blåsigt. Jag blev så nerkyld att jag inte pallade gå på tebjudning senare. Det var inte direkt skönlir men Erkans driv är jävligt nice att se och Sulan och Traoré var som vanligt säkerheterna själva som mittlås.