ILSWID

Har ni hört den om stylisten som ville hyra ett par skosnören?

fredag, april 18, 2008

Ibland vill man bara vara hemma och götta


3 ostar, 4 frukters marmelad, kex och päron. Annie Hall på TV. Första halvan är fantastisk, andra halvan less so. Bjuder Bobbymelody på en kommentar om filmen i fråga, valfritt tema?

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Catchade bara sista kvarten, så enda som är fräscht i minnet var det fina användadet av sovjetisk montageteori som Eisenstein utvecklade på 20-talet. Alltså när juden backar/krockar med bilen och det kryssklipps med små ungar som krockar med elbilar på gröna lund.

Annars blir man ju lite förbannad på all ny film, när man ser Annie Hall, som inte ens försöker frångå klassisk hollywoodfilms normer. Annie Hall är ju ett lysande exempel på att from inte kan skiljas från berättelsen (se Godard).

Det var det.

4:28 em  
Anonymous Anonym said...

Nice nice, fin utläggning.

En fråga dock: Nu kan man väl anta att just Woody är en beläst cineast och säkerligen väl medveten om Eisensteins montageteori. Men annars, är det omöjligt att en regissör bara tycker 'hey, vi låter killen backa med bilen och sen gör vi tillbakablickar till när han åkte bumper cars när han var liten, vore inte det coolt?'. Är det omöjligt att som regissör inte känna till filmteknik framarbetad för 100 år sen? Är allt bara upprepningar, om än bra såna, eller kan man få samma idé nu som då och räkna den som sin egen?

10:33 fm  
Anonymous Anonym said...

Obsolut, garanterat massa använder olika teorier utan att veta om att de finns eller deras historia. Men annars finns ju tex en spoof i Nakna pistolen på Eisensteins klassiska bargvagn-åker-ner-för-trappa-scen.

Läste en intervju med James Schamus på filmnyheterna pga att han var här och gästföreläste. Han är både akademiker (undervisar på Columbia) och verksam inom industrin.

"[James Schamus]Har skrivit manus och/eller producerat filmer som ”Crouching Tiger, Hidden Dragon”, ”Brokeback Mountain”, ”Lost in Translation”, och ”21 gram”. Han har jobbat med personer som Sofia Coppola, David Cronenberg och Ang Lee." Producent för Todd Solondz också.

I alla fall hans svar på din fråga:

"– Vad gäller min akademiska bakgrund så det fint att kunna sin Eisenstein men inte nödvändigt. Många framgångsrika filmare vet inte och bryr sig inte. Vissa ser inget, antagligen på goda grunder. De har lärt sig och nu är de själv filmare, så de behöver inte se allt annat därute. Det är en rimlig strategi, tycker jag, för den som vill ha det så. Medan andra, som Alfonso Cuarón, kan sin filmhistoria och filmteori på sina fem fingrar och har dessutom en filosofiexamen. Den som imponerat mig mest på sistone är Edgar ”Hot Fuzz” Wright. Han är en filmhistorikers dröm, antagligen den mest filmlitterata regissör jag har träffat. Så det finns båda sorterna. Det är roligt när de är ”på” men inte alls avgörande."

Länkish:
http://filmnyheterna.se/Nyheter/James-Schamus/

3:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home