ILSWID

Har ni hört den om stylisten som ville hyra ett par skosnören?

lördag, december 23, 2006

Igår:

Efter att ha käkat en bentolåda åkte jag till Eddies jobb i Hitechbuilding. Vi var rätt många grabbar och några kollegor till honom. Snackade skit och drack vin. Pratade lite om nyår och julbord, kollade en classic gammal film som kanske dyker upp här snart. Drog hem vid ett eftersom det var jobb idag.










+ + +


Trodde det skulle kaosa på jobbet idag men det var rätt cool. Vi var många som jobbade och butiken sväljer ju galet mycket folk numera. När det känns tomt kan det vara 15-20 pers inne, i hur många Sofo-butiker är det så? Det är vi och Stalands typ. Det är kul att slå in julklappar åt folk! Eftersom jag slår in nåt 100-tal per julhandel blir de ofta rätt fina och det gör kunderna så glada. En kille idag tog i hand och tackade för att jag sparade en timme åt honom genom att slå in hans tröja. Överdrivet såklart men ändå kul. Jag hade velat göra några smällkarameller men det blev inte av. Pappret på jobbet är lite för styvt så det skulle till nån tunn liten sak och det kom inget sånt.

Mikkel och Lotten (Lotta?) från Nike kom förbi och gav julklappar till Peter och Erik:



En material- och hantverksmässigt fulländad Air Force 1, komplett med fläckavstötande snören, lädersula och avskruvbara metallsnörtoppar. Den vetgirige kollar denna video för fördjupning. Även Axel F Dope skulle få ett par sa han tidigare i veckan, inget till yours truly såklart :-(

Jag fick iofs den årliga julklappen av företaget; ett valfritt par skor! Eftersom jag är pinsamt oblyg när det kommer till sneakers drog jag till med det dyraste vi har inne:





Jag antar att de flesta ILSWID-läsare genast känner igen Stan Smith Miden från adidas Materials of the World serie. För er som inte gör det kan jag lite kort berätta att endast 200 par är tillverkade och att bilderna invävda i ovandelens siden berättar historien om samuraien Yoshitsune. Färgningstekniken kallas Yuzen och är en av de mest klassiska. Jag antar att det betyder att man Yuzen-färgat siden typ hur länge som helst men där har jag inte riktigt all info. (edit* sen mitten av 1700-talet tydligen) Superduper feta skor iallafall, topp 10 i år fo sho. (Note to self: blogga en årets bästa sneakers-lista)

Gick in på Konsum på vägen hem och var lite sugen på att spela jag är helt ensam till jul-martyr. Hejade på Malena och funderade lite på vad som kunde vara den allra deppigaste maten att äta själv på julafton. (Jag är alltså inte ensam imorgon. Men jag är det ikväll eftersom Frida är hos sin mamma nu, så I had to köpa nån mat.) Sån här färdig köttfärssås och spaghetti i plastkorv (tänk syltrefill) kändes oerhört deppigt, jag garvade till och med lite för migsjälv, men jag pallade inte. Jag såg framför mig hur jag skulle komma med 2 såna till kassan (bara dom också, inte köpa nåt annat) och se ut som jag var ensammast i hela världen. Pallade som sagt inte. Jag köpte veggie-vårrullar och lät en stressad dam gå före i kassan (hjälpsam och glad = god psykisk hälsa).

+ + +

Jag har ju förresten nya favoritjeans. My main men, brorsorna Oskar och Anton, har äntligen fått hit första Denim Demon-brallan. 286 numrerade par, 13.5 oz tung Italienmade denim, hemlig brodyr under bakfickan, vit selvage et cetera et cetera. Ser ut så här på Mikko, och så här på matbordet:





Plockade upp några NB-samples för ett tag sen också:







De är 9.5:or (=en halva för små) så jag kommer säkert aldrig använda dom. Men nu har jag dom iallafall, det är ju great.

+ + +

Så hann det bli julafton också. God Jul hälsar Terry och hunden från Undefeateds billboard.