ILSWID

Har ni hört den om stylisten som ville hyra ett par skosnören?

tisdag, juli 24, 2007

Smällar man får ta

Hörde Florence Valentins 'Pokerkväll' på radion och såg på allsången, haffade skivan förra veckan. Love Antell har överdoserat lite på KSMB och Ebba och allmän knegarromantik från sjuttitalet, men hey, det finns väl sämre grejer att od:a på. Han borde gå all the way och ha ett halvkonstigt seventiessmeknamn. Love Antenn typ. Livegrejen från Allsången finns iallafall här, halvvägs (32 minuter) in i programmet.

Love skriver ett förord till skivan som gav mig flashbacks till när jag läste förordet till KSMB:s samling Sardjentpepper. Utan att veta vad det var plockade jag ut texthäftet ur fodralet i en skivaffär i Borås för 14 år sen. De var rockers från Skärholmen, min hood, och Johan Johansson skrev om att 1989, när samlingen kom, hade inget hänt sen de växte upp där under andra hälften av sjuttitalet. Tristessen var fortfarande total "och det enda som hänt i Skärholmen sen dess är att dom byggt ett tak över centrum - så att det totala ingentinget inte ska kunna smita iväg." KSMB-skivan har varit hos mig i säkert 10 år men det var 10:e april 1993 syrran köpte den i Borås, det har hon skrivet i texthäftet. På Appetite For Destruction, som jag också klassar som 'min', gjorde hon hjärtan kring Steven Adler.



KSMB live i Vällingby 1980


Anyways, lyssna här eller köp skivan nånstans, bra grejer.



+ + +



Foxy Oxy har uppdatat sin radio. Lagt till lite rokk i form av Misfits och The Virgins, en Deee-Lite och massa mer, check! Missa inte den kuriösa Swishahouse-remixen av 'Since you've been gone'. Vad är dealen med 'euro'-swishandet i refrängen?



+ + +



Kommer ni ihåg Beastie Boys? De var hippa åttisju och nittisju och de borde bli lite hippa nu. Om inte hippa så iallafall lite uppmärksammade. Inte bara för att Mike D excellerade med en otroligt snygg och välsittande kostym på Live Earth-galan (kort kavaj med hög knäppning och smala byxor, ljusår från de andra boysens kostymer med översta knappen i typ navelhöjd och allmän grosshandlar-fit. Han hade fan till och med pocketsquare.) utan också för att deras senaste skiva är ett pretty grymt stycke instrumental krautfunk. Malande bas, gnissliga gitarrer och lagom mycket funkspret för att göra det lite intressant. (Klart att Can:s 10-minutare är inressanta också men mer ur ett palla-hålla-den-trumtakten--länge-perspektiv).

Trots att Live Earth borde ha fotats rätt rejält hittar jag ingen bra bild på Mickes kostym men kolla här så ser man okej.