ILSWID

Har ni hört den om stylisten som ville hyra ett par skosnören?

onsdag, november 29, 2006

Både jag och Frida var lediga igår. Ingen sovmorgon för mig iofs eftersom jag var hos Reebok halv nio på morgonen. När jag kom hem hetsade jag upp Frida ur sängen och ut på stan. Eftersom vi skulle kuta i butiker mest hela dan började vi sjukt långt hemifrån (St Eriksplan) och jobbade oss hemåt. Kängor till fröken stod på agendan och vi började på Carin Wester som hade börjat sin utförsäljning för några dar sen. Hon hade dock såklart fashionstängt måndagar och tisdagar så det blev inget med det. Det var visserligen tänt i butiken och aktivitet därinne men hon kanske stod med nån inköpare för hon visade inga ambitioner att öppna för oss. Grannen Speakeasy hade öppet men däremot inget Raffe längre. De ska visst, liksom Carin Wester, flytta butiken därifrån råkade jag överhöra. Nån byrå som var där och kollade på lokalen frågade vart de skulle flytta men det verkade inte vara helt klart.

Camilla Norrback hade också fashionstängt så vi lämnade gudsförgätna Vasastan och åkte till Sko Uno på Gamla Brogatan. Där har tiden verkligen stått still, det måste vara Stockholms sista Mom & Pop store. Dammiga skolådor staplade överallt och en till synes virrig gubbe som har järnkoll på vad alla skor finns i för storlekar. Tyvärr har de ju sålt mestadels kängor och rejälare skodon i alla år så det finns inte direkt några sneakerkap där längre. Några USA-tillverkade Vans, mest Eras, i små storlekar såg intressantast ut. Tog en nostalgitripp in på Blue Fox men det var snabbt in snabbt ut. För 10 år sen åkte jag dit 2-3 gånger i veckan, efter Sound Pollution.

En genomgång av sjuktsjuktsjukt stora Urban Outfitters senare var vi på väg till Sturekatten för att luncha. Träffade Farnaz utanför som jobbat hela natten innan med nya Rodeositen. Jag tyckte den var bättre förut men det sa jag inte. Jag gillade Sturekatten som fan däremot, det var första gången jag var där. Det ser ut som man hamnat 50 år bakåt i tiden och det luktade som hos mormor. Det såg iofs ut som hos mormor också; stora gardiner, låga bord och småsmå kaffekoppar. Vi åt varsin rostbiffmacka med potatissallad, kaffe och kaka ingick. Runt om oss var väl snittåldern 70+, då har jag ändå räknat med att det var flera grandparents med 10-12-åriga barnbarn där. Även om jag älskar grillade pestomackor är det skönt att då och då inte äta sin standard nummer 14 på Svart Kaffe. Liknande mackor med mer traditionella pålägg (ägg, räkor, köttbullar) finns som bekant på Skåningen också men Sturekatten var givetvis helt befriad från de "sköna"/totalt osköna "Såofåo"-söderkis-losers som alltid finns på det förra stället. Tunnelbaneresan till Östermalm känns befogad.

Väl tillbaka på Söder kollade jag in röd/svartrutiga Woolrichjackor på Beyond Retro men alla var för stora, synd. Däremot hade de ett par sjukt slitna före detta svarta, numera snarare vit/gråa, 501:or som passade, 229 kronor senare var de mina. Det visade sig dock att de most antagligen är kopior; fållen vid foten är abnormt tjock (med jeansmått mätt), tyget i sidosömmen är inte isärpressat utan båda flikarna ligger åt samma håll och läderpatchen och hällorna sitter allmänt fel i linningen. Live and learn, slitningen är fin iallafall. Frida gjorde ett sista försök där med att hitta kängor där men det ville sig inte. Förhoppningsvis kommer det ingen snö i år, yay för den globala uppvärmningen.

Hem en snabbis och sen tillbaka till jobbet. Hoppade återigen in i en bil för att åka till möte (som jag gjort 11 timmar tidigare). Denna gång till adidas i Sjöstaden, höst07 skulle kollas. Såg bra ut som vanligt: intressanta teman, bra material, roliga modeller, fina färger. Givetvis skulle några classics slaktas(vulkade sulor på zx___?!), men all in all så var det fint. Såg en fin lila Willy Wonka-aktig jacka i tjock bomull som troligtvis kommer hänga hos mig till hösten.

Sen middag på Göteborg efteråt; BBQ-såsad fläskkotlett med rostad potatis och fetasallad. 2 bira till det, tack och gonatt.